به گزارش ایسنا، دکتر حسین رحیمی در جلسه ۱۳۱ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ضمن بیان این مطلب گزارشی از عملکرد وزارت علوم در زمینه اجرای طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی ارائه کرد و افزود: این طرح بر اساس اسناد بالادستی چون قانون اهداف،‌ وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب مجلس شورای اسلامی، مصوبه سیاست­ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی، سند راهبردی بخش آموزش عالی در برنامه ششم توسعه و سند دانشگاه اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی می‌شود.

وی به بندهای قانونی ساماندهی مؤسسات آموزشی اشاره کرد و گفت: بر این اساس وزارت علوم به منظور ساماندهی واحدهای آموزش عالی، می‌تواند مؤسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند؛ به نحوی که پاسخگوی نیازهای منطقه‌ای باشد و منجر به کاهش هزینه‌های سربار و ارتقای کیفی خدمات شود.

دکتر رحیمی قرار گرفتن آمار تعداد دانشجوی کشور به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ردیف کشورهای صنعتی پیشرفته، بالا رفتن سطح دسترسی مردم به آموزش عالی به عنوان مطالبه همگانی، تجربه بالاترین رشد کمّی چاپ مقالات علمی در سال‌های اخیر، شتاب رشد شاخص کیفی مقالات چاپ شده در مجلات بین‌المللی در سال‌های اخیر و نظایر آن را به عنوان برخی افتخارات و کامیابی‌های نظام در حوزه آموزش عالی، پژوهش و فناوری نام برد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر رحیمی با تاکید بر ضرورت ساماندهی مؤسسات آموزش عالی، خاطر نشان کرد: حضور تعداد کثیری از مؤسسات آموزش عالی که در شرایط فعلی از حداقل شاخص‌های کیفی و استانداردهای آموزشی برخوردار نیستند، افزایش تعداد دانش آموختگان بیکار به دلیل عدم نیاز بازار کار یا الگوی نامناسب توسعه آموزش عالی، توزیع نامتناسب رشته‌های تحصیلی مورد نیاز جامعه و… از جمله دلایل ضرورت اجرای طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی به شمار می‌رود.

وی گفت: یکی از مقدمات توسعه همه جانبه کشور، پویایی و توانایی دانشگاه‌ها در انجام امور علمی و مشارکت در توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور است؛ چرا که امروزه موضوع بهبود کیفیت آموزش‌های دانشگاهی، جزء لاینفک گفتارهای سیاسی و اداری کارگزاران مرتبط با مدیریت آموزش عالی کشور است. از این‌رو توجه به سازوکارهای لازم برای بهبود کیفیت ضروری است.

مشاور وزیر علوم با بیان اینکه ساماندهی در دو بخش ساماندهی معطوف به مؤسسه و ساماندهی معطوف به رشته اجرا می‌شود، ادامه داد: ساماندهی معطوف به مؤسسه شامل حدود ۹۰ مؤسسه دولتی حضوری، از ۱۱۹ مؤسسه موجود و ساماندهی معطوف به رشته شامل تمام مؤسسات خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه ساماندهی رشته‌ها همزمان با طرح مأموریت گرایی و متناسب سازی رشته‌ها با نیازها، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود، اضافه کرد: تجربه موفق گذشته در داخل کشور از جمله در دانشگاه‌های بزرگ ایران مانند دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه علم و صنعت نشان می‌دهد درصورت پیاده‌سازی صحیح و اصولی این طرح، امکان هم‌افزایی و افزایش بهره‌وری آموزش عالی قطعاً وجود دارد.

مشاور وزیر علوم ارتقای کیفی، متناسب‌­سازی کمی، استفاده بهینه از منابع را از اهداف طرح آمایش آموزش عالی دانست و گفت: فاز اول این طرح منع یا محدودسازی گسترش کمی و اهتمام به ارتقای کیفی در بازه زمانی سه ساله و فاز دوم آن شامل ادغام کمی، تجمیع کیفی و تبدیل تخصصی مؤسسات در بازه زمانی سه ساله است.

دکتر رحیمی فاز سوم این طرح را پیاده‌سازی طرح‌های هشت گانه آمایش آموزش عالی عنوان کرد و ادامه داد: پیش‌­بینی می‌­شود در صورت حمایت مراجع قانونی و ذینفع بتوان این طرح را در بازه زمانی پنج ساله اجرایی کرد.

به گفته وی، دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای و آزاد اسلامی مطابق ضوابط عمومی وزارت عتف، ابتدا به ساماندهی درونی مبادرت می‌کنند.

دکتر رحیمی افزود: به منظور وحدت رویه و انسجام بخشی به روند اجرای طرح در استان‌های مختلف اصول بیست‌گانه ساماندهی تدوین و برای هریک از مدل‌های (تجمیع، الحاق و تبدیل) آیین‌نامه جداگانه‌ای تنظیم شد و به تصویب ستاد آمایش رسید.

وی مدل‌های ساماندهی در سطح مؤسسات را شامل “تجمیع”، “الحاق” و “تبدیل یا تغییر مأموریت” نام برد و گفت: در گام اول این طرح، ساماندهی از مؤسسات آموزشی حضوری دولتی انجام خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید